19 Δεκ 2012

Σοφοκλέους Αντιγόνη, Ερωτήσεις ΚΕΕ, Στ.69-99


4. Στίχοι 69 - 99

4.1. Ερµηνευτικές ερωτήσεις ανοικτού τύπου (ανάπτυξης και σύντοµης απάντησης)
1. Στο διάλογο της Ισμήνης με την Αντιγόνη να επισημάνετε τις δηλώσεις της Αντιγόνης που φανερώνουν την αποφασιστικότητά της για το έργο που σκοπεύει να εκτελέσει.
2. Να αποδώσετε με δικά σας λόγια τα βασικότερα σημεία του διαλόγου της Αντιγόνης με την Ισμήνη.
3. Με ποια επιχειρήματα υποστηρίζει η Αντιγόνη (στ. 69-85) την απόφασή της να θάψει τον αδελφό της;
4. Να επισημάνετε τις αντιδράσεις της Αντιγόνης απέναντι στην Ισμήνη, όταν πληροφορείται πως η αδελφή της δε θα τολμήσει να παρακούσει τις εντολές του Κρέοντα. Να διακρίνετε τις αντιδράσεις αυτές σε εξωτερικές (όσες αφορούν τη συμπεριφορά της) και σε εσωτερικές
(όσες αφορούν τα συναισθήματά της).
5. Ποια στοιχεία του χαρακτήρα της Αντιγόνης προβάλλονται στην ενότητα; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αναφέροντας συγκεκριμένα χωρία.
6. Πς κρνετε τον τρπο με τον οποο αντιμετωπζει την αδελφ της η Αντιγνη; Θα μποροσε να υποστηρξει κανες τι με τον διο τρπο συμπεριφρεται και η Ισμνη απναντ της; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
7. Η Αντιγόνη προκαλεί την Ισμήνη να μην κρατήσει κρυφή την ταφή που σχεδιάζει για τον Πολυνείκη. Πώς εξηγείτε αυτή την επιμονή της, τη στιγμή μάλιστα που γνωρίζει ότι, αν αποκαλυφθεί η πράξη της, θα ανατραπεί το σχέδιό της και την περιμένει ο θάνατος;
8. θερµν π ψυχροσι καρδίαν χεις (88): Να προσδιορίσετε το γεγονός, το πρόσωπο ή την κατάσταση στην οποία αναφέρεται με το σχόλιό της η Ισμήνη με τα επίθετα θερµήν και ψυχροσι. Ποιο λογοτεχνικό σχήμα χρησιμοποιεί εδώ ο Σοφοκλής και τι επιτυγχάνει μ’ αυτό;
9. Η αντίθεση μεταξύ Αντιγόνης και Ισμήνης έχει ως αφετηρία τις αρχές και ηθικές δεσμεύσεις που ακολουθεί η καθεμία. Να προσδιορίσετε αυτές τις αρχές και να περιγράψετε τη σύγκρουση που δημιουργείται:
α) με ανάπτυξη γραπτού κειμένου ή
β) με εικαστική σύνθεση ή κατασκευή: Μπορείτε όσοι θέλετε να αποδώσετε αυτή τη σύγκρουση στα πρόσωπα της Αντιγόνης και της Ισμήνης με ζωγραφιά, με σκίτσο, με τη μέθοδο του κολάζ ή με την κατασκευή μιας μάσκας αρχαίου θεάτρου για καθεμιά από τις δύο αδελφές.
10. Με ποια δικαιολογία αποκρούει η Ισμήνη την κατηγορία ότι με την άρνησή της να συμμετάσχει στην ταφή του Πολυνείκη προσβάλλει τους νόμους των θεών (78-79); Σας πείθει η απάντησή της; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.
11. Στον πρόλογο του δρματος ο Σοφοκλς παρουσιζει δυο χαρακτρες. Να επισημάνετε:
α) ό,τι κοινό συνδέει την Αντιγόνη με την Ισμήνη και
β) εκείνα τα στοιχεία του χαρακτήρα τους που τις οδηγούν σε σύγκρουση.
12. Κρίνοντας από τις σκέψεις και τις αντιδράσεις των δυο ηρωίδων ποια πιστεύετε ότι ευθύς εξαρχής κερδίζει τη συμπάθεια των θεατών που παρακολουθούν την παράσταση; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
13. Να παρακολουθήσετε τα συναισθήματα της Αντιγόνης απέναντι στην αδελφή της σε όλο τον πρόλογο και να δικαιολογήσετε τις αλλαγές που παρατηρούνται, καθώς η δράση εξελίσσεται.

4.2. Ερµηνευτική ερώτηση συνδυασµού ανοικτού και κλειστού τύπου
1. Α. Να δηλώσετε αν το περιεχόμενο των προτάσεων είναι σωστό ή λαθεμένο, βάζοντας Χ στο αντίστοιχο τετράγωνο.
Η Αντιγόνη:
                                                                                                           Σωστό    Λάθος
α) Αδιαφορεί για το θάνατο.
β) Έμμεσα επιδοκιμάζει τις απόψεις της Ισμήνης.
γ) Μένει πιστή στους νόμους των θεών.
δ) Αποφεύγει να κρίνει τις αποφάσεις του Κρέοντα.
ε) Επιθυμεί να μείνει κρυφό το σχέδιό της.
στ) Περιφρονεί τις απόψεις της Ισμήνης.
Β. Να αιτιολογήσετε την επιλογή σας στις σωστές προτάσεις με χωρία του κειμένου.

4.3. Γραµµατικές ασκήσεις
1. Να γράψετε το β΄ ενικό πρόσωπο των εγκλίσεων των χρόνων που ζητούνται:
κελεύσαιμι, ποιομαι, σ, πορεύσομαι, λέξεις, πείσομαι

Οριστική
Ενεστώτα
Προστακτική
Ενεστώτα
Ευκτική
Αορ. α΄- β΄
Προστακτική
Παρακειµένου

2. Να συμπληρωθούν τα άλλα γένη των αντωνυμιών στην ίδια πτώση και αριθμό.
Αρσενικό     Θηλυκό     Ουδέτερο
                   ποα
ατο
                                         τοσοτον
ος
                                          τάδε
                                          ν
3. µο, γώ, σοι, σύ, µε: Να τοποθετήσετε τους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών στον παρακάτω πίνακα και να συオπληρώσετε τα κενά. Να γραφούν και οι δεύτεροι τύποι, όπου υπάρχουν.
            Ενικός αριθµός                                        Πληθυντικός αριθµός
               α΄ πρόσ. β΄ πρόσ. γ΄ πρόσ.                                  α΄ πρόσ. β΄ πρόσ. γ΄ πρόσ.
Ονομ.
Γεν.
Δοτ.
Αιτ.
4. τοτο, ς, τάδε: Να κλιθούν στα τρία γένη.
5. Α. Σημειώστε Χ στη στήλη σωστό ή στη στήλη λάθος, αν η αντίστοιχη πρόταση είναι σωστή ή λανθασμένη:
                                                                                     Σωστό        Λάθος
ποιούσ: είναι μτχ. ενεστ. του ρ. ποι
µέν: είναι διαζευκτικός σύνδεσオος
ρθς: είναι επίρρημα συγκριτικού βαθオού
παθεν: είναι απαρέμφατο αορίστου β΄ του πάσχω
στε: είναι συμπερασματικός σύνδεσμος
δίκη: είναι ουσιαστικό β΄ κλίσης
δυσβουλίαν: είναι ουσιαστικό α΄ κλίσης
Β. Να γράψετε εδώ τη σωστή απάντηση για κάθε πρόταση που χαρακτηρίσατε λανθασμένη.

6. Να συμπληρώσετε τα παραθετικά των παρακάτω επιθέτων και επιρρημάτων:
Θετικός            Συγκριτικός        Υπερθετικός
δέως
καλόν
σια
                                                        φιλτάτ
θερμήν
                                                         μάλιστα
δεινόν
καλς
7. κελεύσαιµι, θέλοις: Να γνει χρονικ αντικατσταση.
4.4. Συντακτικές ασκήσεις
1. οτ. ν κελεύσαιµ. οτ. ν, ε θέλοις τι πράσσειν, µο γ. ν δέως δρης µέτα (69-70):
Να αναγνωρίσετε τις προτάσεις και να χαρακτηρίσετε τον υποθετικό λόγο.
2. Ποια συντακτική θέση έχουν οι δοτικές στους στίχους που ακολουθούν;
λλ. σθ. ποα σοι δοκε (71)
..................................γ δ δ τάφον
χώσουσ. δελφ φιλτάτ πορεύσοµαι (80-81)
λλ. ον προµηνύσς γε τοτο µηδενί (84)
ἐὰν µ πσι κηρύξς τάδε (87)
λλ. οδ. ρέσκουσ. ος µάλισθ. δεν µε χρή (89)
χθρ δ τ θανόντι προσκείσ δίκ (94)

3. α) Να χαρακτηρίσετε τη συντακτική θέση των επιθέτων στους ακλουθους στίχους.
θερµν π ψυχροσι καρδίαν χεις (88)
λλ. ε δοκε σοι, στεχε· τοτο δ. σθ., τι
νους µν ρχ, τος φίλοις δ. ρθς φίλη (98-99)
β) Να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις και να τις χαρακτηρίσετε.
4. Να συμπληρώσετε τα κενά, ώστε να χαρακτηρίζεται η συντακτική θέση που έχουν στο κείμενο οι λέξεις που δίνονται:
κενον (71): είναι ......................... στο θάψω
σια (74): είναι ......................... στο πανουργσασα
ρέσκειν (75): είναι ......................... στο δε
µήχανος (79): είναι ......................... στο υποκείμενο του φυν
θηρν (92): είναι ......................... στο.........................
χθρ (94): είναι ......................... στο .........................

4.5. Λεξιλογικές - Σηµασιολογικς ασκήσεις
1. Να μεταφέρετε στη νέα ελληνική τις παρακάτω φράσεις και προτάσεις
με τη σημασία που έχουν στο κείμενο:
οτ. ν µετ. µο γε δρης ν δέως (70) .........................................................
σια πανουργήσασα (74) .........................................................................................
τν σν ξόρθου πότµον (83) .................................................................................
πολλν χθίων σ (86) .............................................................................................
τ τν θεν ντιµα (77)............................................................................................
λλ. µηχάνων ρς (90) ..........................................................................................
χθρ προσκείσ τ θανόντι (94)........................................................................
2. Να γράψετε στη νέα ελληνική ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: στείχω, δρ, ρ, θηρ, πάσχω, νους.
3. Να συνδέσετε τις λέξεις ή φράσεις της στήλης Α με την απόδοσή τους στη νέα ελληνική στη στήλη Β. (Μια λέξη της στήλης Β δε θα χρησιμοποιηθεί).
    Α                                    Β
1. θηρ                    α. είμαι δυνατός
2. στείχω                  β. περιφρον
3. σθένω                  γ. κρύβω
4. νδάνω                δ. λέω φανερά
5. τιμα ποιομαι    ε. κυνηγώ
6. δρ μετά τινος    στ. φοβούμαι
7. κεύθω                  ζ. προχωρώ
8. καταυδ             η. αρέσω
9. προταρβ           θ. συνεργάζομαι
10. ἐῶ                     ι. πείθομαι
                               ια. επιτρέπω
4. Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α με τις αντίθετές τους στη στήλη Β.
(΄Ενα στοιχείο της στήλης Β περισσεύει).
       Α                       Β
1. χθαίρω           α. ρχομαι
2. ἐῶ                   β. γνο
3. παύομαι           γ. προμηνύω
4. οδα                  δ. θαρρ
5. δέδοικα            ε. κωλύω
                            στ. γαπ__

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου